1403/01/09

یادداشتی به قلم دبیر انستیتوی بین المللی فدراسیون؛ تفاوت بدنسازی و پرورش اندام

مسلم اسدپور، دبیر انستیتوی بین‌المللی فدراسیون بدنسازی و پرورش‌اندام در یادداشتی به تفاوت بدنسازی و پرورش‌اندام پرداخته است.

یادداشت- فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ج.ا.ا در سال 1384 تشکیل گردید و در راستای وظایف سازمانی این فدراسیون رشته هایی نظیر مجموعه پرورش اندام، بدنسازی، پاورلیفتینگ، مچ اندازی و قویترین مردان را پوشش می دهد.

پرورش اندام در ایران شامل رشته هایی نظیر بادی بیلدینگ، بادی کلاسیک، فیزیک، فیزیک کلاسیک و ماسکولار فیزیک می شود. ملاک موفقیت در این رشته ها تناسب اندام ویژه هر رشته با توجه به قوانین نظیر تناسب، تقارن، تفکیک و... می باشد.

قهرمانی در پرورش اندام شامل اجرا نمایش بدن بر روی استیج مسابقات و با توجه به قوانین هر رشته می باشد. از طرفی بدنسازی جنبه عمومی تری دارد و در نگاه اول فاکتور سلامتی را در نظر دارد.

بی تحرکی و چاقی عامل ده ها بیماری است. تمرینات بدنسازی با کاهش چربی بدن و چربی‌های مضر خون باعث بهبود و تقویت قلب و عروق و تنفس می‌شود که می‌تواند کاهش بیماری های قلبی و عروقی را در پی داشته باشد. همچنین احتمال بیماری‌های متابولیتی مثل دیابت و سرطان را نیز می‌تواند کاهش دهد. از طرفی با تقویت سیستم ایمنی بدن فرد را از بسیاری از بیماری‌های عفونی در امان نگه می دارد و با افزایش استحکام استخوان ها، عضلات و مفاصل کیفیت زندگی را به ویژه در میان سالی و سالمندی  بالا می‌برد.

کم شدن درصد چربی بدن به همراه افزایش توده عضلانی می‌تواند با تناسب اندام مطلوب افزایش اعتماد به نفس و کیفیت زندگی ورزشکار را موجب ‌شود.

تمامی رشته‌های ورزشی نظیر رزمی، توپی، آبی و … نیازمند بدنسازی ویژه می‌باشد که ورزشکار از ابزارهایی مختلفی مثل هالتر، دمبل، دستگاه، توپ، کش و … استفاده می‌کند.

فاکتورهای مختلف بدنی را به کمک بدنسازی به صورت همگانی و تخصصی برای هر رشته و بر اساس نیاز آن رشته می‌توان ارتقا بخشید.

فاکتور قدرت با افزایش نیروی تولیدی عضلات علاوه بر افزایش بسیاری از عملکردهای بدنی و ورزشی کیفیت زندگی معمول را نیز بهبود می بخشد.

تمرینات قلبی، عروقی-تنفسی با افزایش استقامت بدنی توانایی فرد را در برابر خستگی افزایش می دهد و از طرفی این تمرینات ویژه تقویت قلب است که می‌تواند با تقویت قلب و عروق کیفیت زندگی و طول عمر را موجب شود.

تمرینات انعطاف پذیری در کنار تمرینات مقاومتی میتواند به بهبود ساختار قامتی و همچنین کاهش آسیب های بدنی منجر شود که در بدنسازی نگاه ویژه ای به این فاکتور می‌شود.

با بالا رفتن سن عملکردهای بدنی نیز کاهش می‌یابد که می‌تواند کیفیت زندگی را کاهش دهد. یکی از این عملکردها تعادل است که سالمندان را با مشکلات متعددی از جمله مشکلات حرکتی و زمین خوردن های متعدد دچار می‌کند. در این سن نیز احتمال پوکی استخوان وجود دارد که منجر به شکستگی‌های استخوان ها و آسیب های بدنی می‌گردد.

انواع تمرینات تعادلی با روش ها و ابزارهای مختلف می‌تواند کیفیت زندگی و امید به زندگی را در سالمندان افزایش دهد. ارتقا تعادل موجب افزایش عملکردهای ورزشی ورزشکاران در هر رشته ای میشود که با کاهش آسیب نیز همراه خواهد بود.

در اصل هدف از ورزش عمر با عزت است یعنی سلامتی جسم و جان همراه با عمری طولانی و بدنسازی با توجه به ماهیت گسترده ای که دارد و با استفاده از ابزارهای مقاومتی و شیوه های تمرینی مختلف که در دل خود دارد، میتواند علاوه بر پیشگیری از بسیاری از بیماری ها و آسیب ها در روند بهبودی آنها نیز اثر بخش باشد.

 

* مسلم اسدپور، دبیر انستیتوی بین المللی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام