1403/01/10
شرط ملی پوش شدن کسب حدنصاب کمیته فنی است

سلطانی: در اردوی تیم ملی به روی همه مدعیان باز است/ شاهد استقبال خوبی از مسابقات آسیایی پاورلیفتینگ هستیم

رییس فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا گفت: هر ورزشکاری که بتواند معیارهای لازم را از نظر کمیته فنی کسب کند، می تواند به مسابقات آسیایی اعزام شود.

فرشید سلطانی در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در خصوص برگزاری مسابقات قهرمانی پاورلیفتینگ آسیا اظهار داشت: طبق تقویم IPF قرار بود اواخر سال 2021 میلادی مسابقات پاورلیفتینگ و پرس سینه با لوازم و بدون لوازم قهرمانی آسیا در هنگ کنگ برگزار شود، اما این کشور چندی پیش اعلام کرد که به خاطر پاندمی کرونا نمی تواند مسابقات را برگزار کند. ما جلسه هیات رییسه فدراسیون آسیا(APF) را برگزار کردیم و به خاطر این اتفاقات، مسابقات را تا پایان سال 2021 کنسل کردیم. در این میان مسابقات جهانی پاورلیفتینگ بدون لوازم و با لوازم در سوئد و نروژ برگزار شد، اما ورزشکاران آسیایی متاسفانه نتوانستند سهمیه وایلدکارت بازی های جهانی 2022 را کسب کنند.

وی افزود: فدراسیون ژاپن در همین راستا از ما درخواست کرد که در تصمیم خود مبنی بر لغو مسابقات آسیایی تجدیدنظر کنیم تا فرصت کسب سهمیه بازی های جهانی برای ورزشکاران آسیایی وجود داشته باشد. ما مجددا جلسه گذاشتیم و هیات رییس APF را متقاعد کردیم که مسابقه برگزار شود. باید میزبانی را انتخاب می کردیم که دارای شرایط ویژه ای از نظر کرونایی نباشد. البته من دوست داشتم که مسابقات در ایران برگزار شود، اما با توجه به اینکه باید رقابت های مردان و زنان به صورت همزمان انجام شود، این امر میسر نشد. قزاقستان، ازبکستان، امارات، عمان، هندوستان، ژاپن و مغولستان جزو کشورهایی بودند که با آن ها مکاتبه کردیم، اما هیچ کدام از آن ها شرایط لازم را نداشتند. در نهایت با توجه به ارتباط خوبی که با کشورهای اروپایی داشتیم، پیشنهادی مطرح شد که مسابقات در کشوری که در مرز بین آسیا و اروپا واقع شده یعنی ترکیه برگزار شود.

رییس فدراسیون پاورلیفتینگ آسیا تصریح کرد: ترکیه که یک کشور نیمه فعال در رشته پاورلیفتینگ است، با برگزاری این مسابقات می توانست فعال تر شود. در ابتدا فدراسیون جهانی با این موضوع مخالفت کرد و در ادامه و بعد از برگزاری دو جلسه موافقت IPF اعلام شد. با اینکه میزبانی به ترکیه اعطا شد، اما ورزشکاران این کشور حق شرکت در مسابقات را نخواهند داشت چون این یک رقابت آسیایی است. با اینکه زمان کافی برای ثبت نام نداشتیم، اما وقتی سایت باز شد، تاکنون شاهد ثبت نام 870 ورزشکار از 24 کشور بودیم که نشانگر استقبال خوبی است. این رقابت ها 4 تا 9 دی ماه به میزبانی استانبول برگزار خواهد شد.

سلطانی در خصوص اعزام ورزشکاران ایرانی به این رقابت ها گفت: با توجه به اینکه از زمان شیوع کرونا مسابقه ای تحت عنوان قهرمانی کشور یا انتخابی تیم ملی در ایران نداشتیم، تصمیم گرفتیم ورود به اردوی تیم ملی را آزاد کنیم. طبق جلسه ای هم که در هیات رییسه APF داشتیم، مقرر شد محدودیتی برای حضور ورزشکاران قائل نشویم تا کشورهایی مثل ایران، قزاقستان و هندوستان بتوانند حتی با دو یا سه تیم در رقابت ها حضور پیدا کنند. با این شرایط ما فضا را فراهم کردیم تمامی ورزشکارانی که در سطح ملی هستند، بیایند و در مسابقات آسیایی شرکت کنند.

رییس انجمن پاورلیفتینگ فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در ادامه خاطرنشان کرد: اخیرا اردویی را با هدف رکوردگیری با همکاری آقای الهیاری شهردار پرند که خودش از قهرمانان پاورلیفتینگ بوده، برپا کردیم. در اردو به روی همه باز بود و همچنان هم هست. ما تمامی مدعیان را آوردیم و رکوردگیری انجام دادیم. هر کسی که بتواند معیارهای لازم را کسب کند، می تواند به مسابقات اعزام شود. البته اینطور نیست که چون در تعداد محدودیت نداریم هر کسی بتواند به رقابت های آسیایی برود و یکی از فیلترها انجام تست دوپینگ در مسابقات آسیایی است. اگر نفراتی که علاقه مند به حضور در این مسابقات هستند و این توانایی را در خود می بینند که به رقابت های آسیایی بروند، تا یک هفته آینده می توانند خودشان را به کمیته فنی انجمن پاورلیفتینگ معرفی کنند و در صورت تایید در ترکیب تیم اعزامی قرار می گیرند.

سلطانی در پایان در خصوص وضعیت بانوان هم گفت: مسابقات پاورلیفتینگ بانوان ماه گذشته برای نخستین بار در سطح کشور در یاسوج برگزار شد و نفرات شاخصی هم در میان شرکت کنندگان شناسایی شدند. بنده از تشکیل تیم ملی و اعزام بانوان حمایت می کنم، اما این موضوع حتما باید به تایید وزارت ورزش و شورای برون مرزی برسد. اگر چنین اتفاقی رخ داد که ما آمادگی ثبت نام بانوان ایرانی را در مسابقات داریم. من به عنوان رییس فدراسیون آسیایی از همه ورزشکاران ایرانی حمایت قانونی می کنم؛ همانطور که این حمایت شامل کشورهای دیگر هم خواهد شد.