1403/01/09

آشنایی با پروتکل POLICE در ورزش

کشیدگی در ورزش از آسیب های شایع است. همچنین ضربه به عضلات و ایجاد خون مردگی ها نیز به کرات دیده می شود.

به گزارش فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام و به نقل از فصلنامه علمی فدراسیون پزشکی ورزشی، یکی از پروتکل های شایع در مدیریت این آسیب ها پروتکل  PRICE بوده است که هم اکنون به پروتکل POLICE تغییر نام داده است.

این پروتکل از حروف اول کلمات زیر تشکیل شده است:

P=Protection

به معنای محافظت از بافت آسیب دیده تاکید می کند که از آسیب بیشتر بر بافت آسیب دیده جلوگیری شود. به طور مثال می توان از عصا در آسیب اندام تحتانی استفاده کرد تا از آسبب مجدد و فشار بیش از حد جلوگیری شود.

O=Optimal loading

یعنی فشار متناسب بر عضو وارد شود. در آسیب ها، بافت آسیب دیده باید در معرض فشارهای مکانیکی لازم برای بازسازی و بازیابی عملکرد قرار گیرد. در پاره ای از موارد ممکن است نیاز به استراحت کامل و پرهیز از هر گونه فشاری باشد.

I=Ice

استفاده از یخ می تواند درد و تورم ناشی از آسیب را کاهش دهد و به بازگشت سریعتر به ورزش کمک کند. باید در نظر داشت که روز یک قسمت بی حس یا زخم باز قرار ندهید. اگر پوست بی حس باشد در صورت ایجاد یخ زدگی متوجه نخواهید شد. مراقب سوختگی های ناشی از سرمادرمانی باشید. یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید، قبل از استفاده یخ را در حوله تمیز بپیچید یا بافت را توسط یک حوله و یا پارچه مناسب محافظت نمایید. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یخ( بیشتر از 10-20 دقیقه) خودداری کنید. از فشار بیش از حد در هنگام استفاده از یخ اجتناب کنید. بین فواصل یخ گذاری حتما به بافت استراحت دهید. یخ گذاری در آسیب های حاد معمولا اثر دارد.

C=Compression

اعمال فشار بر روی بافت آسیب دیده جهت جلوگیری از تورم و گسترش خونریزی. این کار را می توان با کمک باندهای کششی و یا بریس های از پیش ساخته شده انجام داد. در نظر داشته باشید که اعمال فشار بر روی بافت نباید بیش از حد باشد و منجر به قطع جریان خون گردد. همچنین اعمال فشار نباید منجر به ایجاد تورم در زیر یا روی ناحیه آسیب دیده شود. توصیه می شود در هنگام خواب، فشار اعمال نشود.

E=Elevation

عضو آسیب دیده را بالاتر از طرح سایر اعضای قرار دهید تا این کار به کاهش تورم کمک نماید.