1403/01/30
محراب فاطمی در گفت و گو با اولین شماره ویژه نامه فدراسیون بدنسازی:

می توانیم در یک سال 4، 5 مسابقه قویترین مردان داشته باشیم/ نتایج ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین المللی مطلوب بوده است

قهرمان سابق رشته قویترین مردان گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دکتر نصیرزاده شرایط در رشته قویترین مردان کاملا تغییر کرده است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، محراب فاطمی را با مسابقه قویترین مردان ایران به یاد می آوریم. سال 1377 برای نخستین بار رقابت مردان آهنین از تلویزیون ایران پخش و از همان زمان توجه علاقه مندان به این رشته جلب شد. محراب فاطمی با عناوین و قدرت نمایی خود، نقش مهمی را در معرفی این رشته به مردم ایفا کرد.

در ادامه گفت و گوی اولین شماره ویژه نامه فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام را با محراب فاطمی، پرافتخارترین ورزشکار مسابقه قویترین مردان می خوانید:

 

* در طول سال هایی که از دوران قهرمانی دور شدید، همچنان در رشته قویترین مردان فعال بودید؟

چندین سال بود که فعالیتهای مربوط به قویترین مردان به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. بارها به همراه سایر قهرمانان و پیشکسوتان قویترین مردان، این مساله را پیگیری کردیم اما تنها گفته می شد که به فدراسیون ارتباطی ندارد. هر رشته ای ممکن است اتفاقات منفی را نیز در خود ببیند. همان طور که ممکن است در فوتبال یا کشتی هم شاهد اتفاقات ناگوار و منفی باشیم. اما این دلیل نمی شود که کل آن رشته را زیر سوال برود.

* در فدراسیون فعلی شرایط چطور است؟

خوشبختانه بعد از روی کار آمدن دکتر نصیرزاده شرایط تغییر کرد. او ما را درک کرد و از زمانی که روی کار آمد، تحولاتی در بحث قویترین مردان به وجود آمد.

* شما همچنان رکورددار کسب عنوان قهرمانی در مسابقه قویترین مردان هستید. آن روزها که شما به شکل حرفه ای فعالیت می کردید، چه تفاوت هایی با این روزها داشت؟

 زمانی که ما مسابقه می دادیم، همه هزینه ها از جیب خودمان بود. زمانی که قویترین مردان ایران آغاز به کار کرد تنها تعداد معدودی باشگاه در تهران مشغول فعالیت بودند اما بعد از آن که این رشته معرفی شد، باشگاهها یکی پس از دیگری آغاز به کار کردند.

* در مسابقات اخیر قویترین مردان، چه نکته ای توجه شما را به خود جلب کرد؟

اینکه مسابقات به صورت زنده از اینستاگرام پخش شد، حرکت جدیدی بود که می تواند مخاطبان این مسابقات را افزایش دهد. قبلا که رقابتها در نوروز هر سال از تلویزیون پخش می شد، رقابتها به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته بود و اکنون هم اگر مجددا این رقابتها در تلویزیون پخش شود، می تواند علاقه مردم را بیش از پیش سازد.

* نسبت به روزهایی که خودتان مسابقه می دادید، چه تفاوتهایی از نظر کیفی بین ورزشکاران ایرانی و رقبای خارجی می بینید؟

من در سه دوره مسابقه جهانی حضور داشتم و در بین 36 شرکت کننده، در بین ده نفر اول بودم. در آن زمان بابت حضور به هر یک از ورزشکاران هزار دلار داده می شد. آن زمان اختلاف سطح ما با سطح اول قویترین مردان جهان کم بود ولی به هیچ عنوان حمایتی از ما صورت نمی گرفت و هزینه ها را همگی باید خودمان از جیبمان پرداخت می کردیم.

* نتایج اخیر ورزشکاران ایرانی را در مسابقات جهانی چطور دیدید؟

 در حال حاضر نفرات قدرتمندی در این رشته حضور دارند و نتایج قهرمانان در بحرین گویای همه چیز بود. محمد عزت پور و رامین فرج نژاد با کسب عنوان پنجمی نتیجه فوق العاده ای کسب کردند و کسانی که در بطن این رشته هستند، متوجه می شوند که آنها چه کار بزرگی انجام داده اند. البته کسانی که دور از این ورزش هستند، ممکن است بگویند که چرا این نفرات اول نشده اند، اما ما که سابقه این رشته را داریم می فهمیم که آنها برای رسیدن به چنین عنوانی، چه کار بزرگی کرده اند. این عناوین برای شروع کار خیلی خوب است. البته نتایجی که ورزشکاران در مسابقات بین المللی امارات هم گرفتند، قابل توجه و مطلوب بود.

* با توجه به سابقه ای که در مسابقات داخلی و خارجی داشتید، آیا برگزاری یک مسابقه در سال کفایت می کند؟

در سطح جهانی سالانه شاهد برگزاری چهار، پنج مسابقه قویترین مردان هستیم. هیچ ایرادی ندارد که ایران هم از همین روند پیروی کند و رقابتها به صورت لیگ، مسابقات دانشجویی و... برگزار شود. حتی می توان برای سنین پایین تر و در جهت استعدادیابی این رقابتها را برگزار کرد. این مساله می تواند انگیزه بچه ها را بالا برده و آینده قویترین مردان را تضمین کند.

* پخش تلویزیونی چه تاثیری در مسابقات می گذارد؟

پخش تلویزیونی علاوه بر ترویج این رشته موجب جذب اسپانسرها هم خواهد شد. ورزشکاران نیاز به حمایت دارند و اگر ببینند تنها باید از جیب خود خرج کنند، مشخصا دلسرد می شوند. حضور اسپانسرها می توانند این مشکل را برطرف کرده و انگیزه آنها را برای مسابقات بیشتر کند.