1403/02/01

حسین پور: نام «جام باشگاههای جهان» برازنده این رقابتها بود/ هر 14 عضو ملی حفاری ایران، آماده گرفته شدن تست دوپینگ بودند

سرمربی تیم ملی حفاری ایران گفت: افت جسمانی ورزشکاران از فاصله مسابقات لیگ کشور تا رقابت جام باشگاههای جهان، نشان دهنده پاک بودن این نفرات و عدم استفاده آنها از دارو بود.

رضا حسین پور در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره شرایط کیفی مسابقات پاورلیفتینگ جام باشگاههای جهان اظهار داشت: سطح کیفی این رقابتها بسیار بالا بود و انصافا نام « جام باشگاههای جهان» برازنده این رقابتها بود. هرچند تعداد تیم های شرکت کننده، 7 تیم بود اما با حضور ورزشکاران رکورددار از کشورهای اوکراین و مغولستان، سطح کیفی رقابتها را بالا برده بود. توزیع مدالها نیز گویای همه چیز بود و مشاهده کردیم که هیچ تیمی نتوانست تمامی مدالها را از آن خود کند.

سرمربی تیم ملی حفاری ایران درباره آماده سازی نفرات این تیم برای مسابقات باشگاههای جهان تصریح کرد: از زمانی که برای مسابقات لیگ کشور تیم بستیم، هدفمان این بود که در ابتدا فاتح لیگ و در ادامه قهرمان باشگاههای جهان شویم. بعد از آن که اسامی ورزشکاران کشورهای دیگر اعلام شد، تلاش کردیم تا رکوردهای قهرمانان سایر کشورها را با کمک دوستانی که در آن کشورها داشتیم بررسی و آنالیز کنیم. درست است که ورزشکاران تیم عراق در سطح سایر تیمها نبودند اما می دانستیم ورزشکاران اوکراین، مغولستان و یکی دو ورزشکار تیم ترکیه می توانند کار را برای سایر رقبا دشوار سازند.

وی درباره رکوردهای کسب شده توسط اعضای تیم ملی حفاری گفت: انتظار بیشتری از قهرمانان تیم خود داشتیم. البته آنها چهار مسابقه بسیار سنگین را پشت سر گذاشته بودند و این یعنی میانگین یک مسابقه در هر 12 روز یک بار. اگر بین هر مسابقه با رقابت بعدی دو، سه ماه فاصله زمانی بود، طبیعتا انتظاراتمان بیشتر هم می شد. اما این فشار سبب شد تا بعضی از نفرات به رکوردهای مورد نظر خود نرسند.

حسین پور درباره گرفته شدن آزمایش دوپینگ از ورزشکاران و تاثیر آن بر کیفیت مسابقات اذعان داشت: این گونه سختگیری ها بسیار خوب است. در این رقابتها هم دیدیم که بلافاصله بعد از رکوردگیری و کسب مدال طلا، از نفرات تست دوپینگ گرفته می شد. همین که می بینیم بعضی نفرات از مسابقات کشوری تا این رقابتها دچار افت رکورد شده اند، این نشان دهنده افت جسمی آنهاست. این نفرات در صورت استفاده از دارو دچار چنین افتی نمی شدند. تیم ما نیز چنین شرایطی داشت و هر 14 ورزشکار ما آماده بودند که در صورت لزوم از آنها تست دوپینگ گرفته شود؛ حتی نفرات ذخیره.

سرمربی تیم ملی حفاری ایران درباره عدم کسب عنوان قهرمانی در دو وزن پایانی این رقابتها توسط ورزشکاران تیم ملی حفاری خاطرنشان کرد: ما امتیازات خود را قبل از برگزاری دو وزن آخر بسته بودیم. ضمن این که با توجه به رکوردهای نماینده اوکراین می دانستیم که شانس اول رقابتها این ورزشکار است. البته احتمال دوم شدن مهدی مافی غلامی را می دادیم و به همین منظور حتی کار او را با 25 کیلوگرم کمتر از رکوردی که در آخرین جلسه رکوردگیری کسب کرده بود، آغاز کردیم. اما اشتباه فنی این ورزشکار و سخت گیری زیادی که داوران در حرکت او انجام دادند سبب شد وی خطا کرده و از جدول مسابقات کنار رود.

وی افزود: البته نباید از یاد ببریم که مافی غلامی و مصطفی یزدانی دو برند پاورلیفتینگ ما هستند. حتی از بهمن ماه گذشته تاکنون دو بار تست دوپینگ از آنها در منزلشان گرفته شده است و آنها در تمام این مدت به صورت پاک در رقابتها شرکت داشته اند. قطعا می توان انتظار داشت که در رقابتهای جهانی سوئد آنها کیفیتی به مراتب بالاتر از خود نشان دهند.

سرمربی تیم ملی حفاری ایران درباره ایرادات و ضعف های برگزاری مسابقات لیگ کشور و مسابقات باشگاههای جهان اظهار داشت: قطعا در آینده ایرادات جزئی مسابقات می تواند به بهترین شکل برطرف شود. مثلا مسابقات در مرکز کشور یا در جایی نزدیک به پایتخت برگزار شود تا حضور ورزشکاران در محل برگزاری رقابتها راحت تر صورت گیرد. همچنین نیاز هست که در صورت برگزاری مجدد رقابتهای لیگ پاورلیفتینگ کشور، اساسنامه مسابقات به شکلی دقیق تر تعریف شود. امسال شاهد برگزاری مرحله نیمه نهایی در این بازیها بودیم که این نوع برنامه ریزی فشار زیادی به ورزشکاران وارد آورد. البته همان طور که گفتم این ها همه جزئیات است و به راحتی در ادوار بعدی می توان اینها را برطرف کرد.

حسین پور در خاتمه تصریح کرد: لازم است تشکر ویژه ای داشته باشم از عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون و فرشید سلطانی رئیس فدراسیون آسیا. آنها قوت قلبی برای پاورلیفتینگ شدند که در فدراسیون قبلی کاملا کنار گذاشته شده بود و همین مساله باعث شد تا خیلی از جوانان، شوق و ذوق خود را برای ادامه تمرینات از دست بدهند. اما شکل گیری لیگ پاورلیفتینگ شرایط این رشته را دگرگون کرد و انگیزه ورزشکاران این رشته را بالا برد.