1403/01/31

پاراژ: همکاری های IPF و فدراسیون ایران افزایش می یابد/ امیدوارم با کمک ایران فعالیت بانوان مسلمان گسترش پیدا کند

رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ گفت: لازم است که همکاری های ما و فدراسیون ایران در آینده افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، گاستون پاراژ در نشست خبری مشترک خود با رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، درباره شرایط پاورلیفتینگ در ایران و آسیا گفت: لازم است از دکتر نصیرزاده تشکر کنم که با ورزشکاران پاورلیفتینگ همکاری های زیادی انجام داده است. باید در آینده همکاری های ما و فدراسیون ایران افزایش یابد.

وی افزود: زمانی که فرشید سلطانی رئیس فدراسیون آسیا شد، مشکلاتی بابت دوپینگ برخی از کشورها از قبل، در برابر ما بود. زمانی که کار شروع شد 17 کشور عضو کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا بودند اما الان 39 کشور عضو این فدراسیون شدند. کشور چین هم با وجود مشکلاتی که وجود داشت، در سال 2020 عضو IPF شد.

رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ درباره علل حضور خود در ایران اظهار داشت:حضور ما باعث می شود که در مورد تمرین ورزشکاران، شرایط داوران و مسائل مربوط به داوری به بحث و گفتگو پردازیم.

وی درباره شرایط ورزشکاران زن ایرانی گفت: بانوان ایران از مسابقات اندونزی در رقابتهای برون مرزی شرکت کردند و امیدواریم در آینده به لطف فدراسیون ایران، فعالیت بانوان گسترش یابد. در گذشته پاورلیفتینگ بدون لوازم انجام می شد و بانوان می توانند در این بخش کار خود را آغاز کنند و بعد وارد بخش با لوازم شوند. این مساله نه فقط در ایران، بلکه لازم است در تمامی کشورهای اسلامی اتفاق بیفتد.

پاراژ درباره ورود پاورلیفتنیگ به بازیهای آسیایی تصریح کرد: تلاشمان این است که این رشته در کمیته بین المللی المپیک مطرح شود و خیلی به این هدف نزدیک هستیم. برای کمیته المپیک، اهمیت فراوانی دارد که بحث جنسیتی وجود نداشته باشد و فعالیت های بانوان گسترده باشد. ما هم خوشحالیم که با کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران و فدراسیون بدنسازی، فعالیت بانوان این چنین گسترده است.

رئیس فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ درباره فدراسیون های مورد تایید انجمن بازیهای جهانی بیان کرد: IPF تنها فدراسیون مورد تایید انجمن بازیهای جهانی است. فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ فعالیت زیادی در این زمینه دارد و به همین خاطر آژانس ضد دوپینگ ( وادا) تنها این فدراسیون را به رسمیت می شناسد. ورزشکاری که تست دوپینگش مثبت شده می تواند مدارکی ارائه کند که از مواد نیروزا استفاده نکند. رئیس این کمته مدارک را جمع می کند تا مشخص شود که آیا این حکم درست صادر شده است یا این که خیر؟ در صورت مثبت بودن آزمایش، قوانین وادا قابل اجراست.

وی افزود: از جمله سازمانهای بسیار مهم، فیزو( فدراسیون بین المللی ورزشهای دانشگاهی) است و مسابقات پاورلیفتینگ دانشگاهی از سال آینده زیر نظر فیزو برگزار می شود و نام آن نیز فیزوکاپ خواهد بود. سال 2012 کمیته بین المللی المپیک در مسابقات کراس فیت حاضر شد و تمام زوایای این مسابقات را نظاره کرد و ابراز رضایت کرد. همین مقایسه ها سبب می شد که تلاش بیشتری شود تا پاورلیفتینگ به دنیا معرفی گردد. تمامی این رشته ها برای حضور در رقابتهای بین المللی نیاز دارند که بیش از این در دنیا معرفی شوند.

پاراژ درباره مساله دوپینگ در رشته های قدرتی اذعان کرد:یکی از مسائلی که همواره تصور می شود، این است که رشته های قدرتی مملو از داروهای نیروزا است. اما ما تنها با 5 درصد دوپینگ در تمامی ورزشکاران روبه رو بودیم. حضور من در ایران می تواند نقطه شروعی برای آگاه سازی کشورهای آسیایی باشد. زیرا دوپینگ در کشورهای آسیایی زیاد اتفاق می افتد و من باید تاکید کنم که فدراسیون جهانی به شدت پیگیر این امر است.

وی ادامه داد: ورزش باید قبل از هر چیز برای سلامتی باشد. در رشته هایی که پولی در جریان نیست، طبعا ورزشکاران تنها برای مدال نبرد می کنند اما این نبرد نباید با کمک داروهای نیروزا باشد. در وزنه برداری معضل دوپینگ در سالهای اخیر فراوان دیده شده و یقینا اخبار وزنه برداری را شنیده اید. این اخبار، شاید مشکلات فراوانی برای سایر رشته های قدرتی و کمیته های مرتبط ایجاد کرده باشد.

پاراژ در خاتمه صحبتهای خود گفت: لازم است یک بار دیگر از میهمان نوازی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران تشکر کنم.