1403/02/05
در مراسم قرعه کشی اولین دوره لیگ پاورلیفتینگ؛

نصیرزاده: برگزاری لیگ پاورلیفتینگ تازه آغاز کار سازمان لیگ است/ باید لیگ یک، لیگ جوانان و لیگ بانوان را هم راه اندازی کنیم

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: با داشتن بیش از 23 هزار باشگاه در سراسر کشور، علاوه بر لیگ پاورلیفتینگ می توانیم به برگزاری لیگ های دیگر فکر کنیم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، عبدالمهدی نصیرزاده درمراسم قرعه کشی اولین دوره لیگ پاورلیفتینگ درباره شکل گیری این رقابتها اظهار داشت: وقتی ایده لیگ پاورلیفتینگ را دادیم، خیلی ها گفتند که چنین چیزی در این رشته ممکن نیست، اما خدا را شاکریم که امروز می بینیم 9 تیم در لیگ حضور دارند. جا دارد از مسئولان سازمان لیگ و رییس انجمن پاورلیفتینگ که در این راه زحمات زیادی کشیدند، تشکر کنم.

وی درباره فعالیت های فدراسیون در عرصه های بین المللی گفت: فرشید سلطانی زندگی خود را وقف این رشته کرده و عزت و اعتبار ورزش ایران است. همه می دانیم که کسب کرسی های بین المللی نیازمند چه دیپلماسی ها و رایزنی هاست. اما ایشان چهار سال به تنهایی توانست ریاست پاورلیفتینگ آسیا را به دست آورد و برای چهار ساله دوم نیز این اعتبار را نصیب ایران کرد.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ادامه داد: استراتژی ما بر همین اساس بود که از گاستون پاراژ رئیس فدراسیون جهانی دعوت به عمل آوریم و ایشان در روز هشتم خرداد به ایران می آیند. تلاش ما این است که با دیپلماسی، این رشته را از سال 2026 به برنامه بازیهای آسیایی وارد کنیم. این خواسته ما از فرشید سلطانی است و مسوولین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نیز تحقق این خواسته را از فدراسیون می خواهند.

نصیرزاده درباره شرایط برگزاری لیگ تصریح کرد: در این شرایط سخت اقتصادی، روسای هیات های استانی با وجود مشکلات فراوان، تیمهای خود را آماده شرکت در لیگ کردند. من می دانم که جمع کردن تیم و پیدا کردن اسپانسر چقدر مشکل است و در این شرایط که کرونا هم به دشواری ها اضافه شده است، اما لیگ هم چرخه اقتصادی را فعال می کند و هم چرخه های استعدادیابی و فنی را به حرکت می اندازد. به همین خاطراگر قرار است توسعه ای در پاورلیفتینگ باشد، مسیر توسعه از همین لیگ خواهد بود.

وی افزود: وقتی در راس فدراسیون قرار گرفتم، این سوال را داشتم که چگونه بیش از 85 درصد باشگاههای ورزشی کشور در اختیار این فدراسیون است؛ یعنی بیش از 23 هزار باشگاه. پس چرا ما نباید لیگ داشته باشیم؟ این در حالی است که متولی اصلی ورزش حرفه ای باشگاهها هستند. با این تعداد باشگاه، نه تنها باید در پاورلیفتینگ لیگ کنونی را داشته باشیم، بلکه می توانیم لیگ دسته اول، لیگ جوانان و لیگ بانوان را هم داشته باشیم.

نصیرزاده درباره برگزاری لیگ در سایر رشته های فدراسیون بدنسازی اذعان کرد: این برای شروع کار است و قرار نیست خودمان را به همین لیگ محدود کنیم.هر کسی که ورزشکار بوده، سه حرکت اسکات و پرس و لیفت را درک کرده است. به این ترتیب مخاطبان رشته ما، همه رشته ها هستند و ورزشکاری را نمی بینید که این سه حرکت را انجام نداده باشد. سازمان لیگ ما هم تنها مسابقات خود را به پاورلیفتینگ محدود نمی کند و مسابقات لیگ پرورش اندام را هم احیا خواهیم کرد. به این ترتیب لیگ مچ اندازی و لیگ قوی ترین مردان هم در برنامه های آتی ما خواهد بود.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درارتباط با مسابقات باشگاههای جهان اظهار داشت: ما به فدراسیون جهانی در خصوص برگزاری باشگاههای جهان نیز پیشنهاد دادیم. به این ترتیب تیمهای اول و دوم لیگ کشور، جواز حضور در رقابتهای باشگاههای جهان را به دست می آورند. این رقابتها در روزهای پنجم تا هشتم مردادماه به میزبانی ارومیه برگزار خواهد شد و 30 هزار دلار هم جوایز نقدی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: با رایزنی های سلطانی، تیمهای صاحب نامی در این رقابتهای شرکت خواهند کرد و امیدوارم این الگوی لیگ ما در سطح بین المللی هم خروجی داشته باشد و نتایج کار خود را در سطح بین المللی هم مشاهده کنیم.

نصیرزاده درباره جریمه ورزشکاران دوپینگی در مسابقات لیگ خاطرنشان کرد: چالش بزرگی دیگری نیز پیش روی پاورلیفتینگ است و آن بحث دوپینگ است. در دوپینگ با هیچ کسی تعارف نداریم و توسعه ورزش پاک سرتیتر برنامه های فدراسیون است. در جلسه ای که با دکتر علی نژاد داشتم، ایشان گفت در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تصویب شده که اگر تست دوپینگ ورزشکاری مثبت اعلام شد، او حق شرکت در رقابتهای داخلی را نخواهد داشت. وقتی کسی در رقابتهای  بین المللی دوپینگ کند، این مساله هزینه روی دست کشور می گذارد و نباید اجازه داده شود که او اجازه داشته باشد در رقابتهای داخلی فعالیت کند. به همین خاطر ورزشکاری که در رقابت های داخلی هم دوپینگ کرده باشد، باید 50 میلیون تومان جریمه بپردازد و اگر ورزشکار امتناع کند، آن فدراسیون باید چنین هزینه ای را پرداخت کند. همکاران سازمان لیگ باید ضمانت های لازم را از ورزشکاران شرکت کننده در لیگ بگیرند تا آنها برای حضور در لیگ مشکلی از این بابت نداشته باشند.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام درباره تعدد سبکهای این رشته توضیح داد: ما زیرمجموعه وزارت ورزش هستیم و باید سیاست های وزارت ورزش و کمیته المپیک را پیاده کنیم. وزارت ورزش هم می گوید اگر شما می خواهید ورزشی مجوز برون مرزی به دست آورد، باید نام این رشته ورزشی در اسپرت اکورد sport accord باشد و آن رشته توسط گایسف و وادا تأیید شود. گایسف هم در پاورلیفتینگ چندین رشته را به رسمیت نمی شناسد. بلکه در هر رشته ورزشی فقط یک فدراسیون را به رسمیت می شناسد مثل IPF که به رسمیت شناخته شده است. ما هم مسیر خود را مشخص کرده ایم و گفتیم با فدراسیون بین المللی پاورلیفتینگ همکاری خواهیم کرد.

وی درباره شرایط پاورلیفتینگ بانوان گفت: خوشبختانه شورای معاونین وزارت ورزش و جوانان با فعالیت بانوان موافقت کرد و قرار شده بانوان ما را به مسابقات برون مرزی اعزام کند. امروز هم شاهد حضور بانوانی هستیم که آماده حضور در رکوردگیری رقابتهای دانشجویان جهان هستند. قطعا در آینده لیگ پاورلیفتینگ بانوان هم احیا خواهیم کرد. اعتقاد من این است که اگر ورزش برای آقایان مستحب است، برای خانمها واجب است.  به همین خاطر قطعا رقابتهای پاورلیفتینگ بانوان توجه بیشتری هم می طلبد. ما هم از دو مدرس فدراسیون جهانی که از رکوردداران جهان و قهرمانان جهان هستند دعوت کردیم تا روزهای نهم و دهم به ایران بیایند. البته از آنجایی که فیزیولوژی و آناتومی خانمها با آقایان تفاوت زیادی دارد و الگوهای حرکتی و تکنیک های آنها با آقایان فرق دارد، لازم بود که این مدرسین از خارج کشور به ایران بیایند. من شخصا از بانوان کشورمان دعوت می کنم که حتما در این سمینار حضور داشته باشند.

نصیرزاده در خاتمه گفت: لازم است از تمام کسانی که در راه برگزاری لیگ زحمت کشیدند، تشکر کنم. شیروانی از قهرمانان نامی این رشته است و زحمات بسیاری کشید تا این رشته پا بگیرد و من هم سهم ناچیزی در این میان داشتم. همچنین از مرتضی اویسی نایب رئیس سازمان لیگ، عبدالله فتوحی دبیر سازمان لیگ، یزدانی، جوادی فر ودیگر همکارانی که سبب شدند لیگ پاورلیفتینگ جا بیفتد تشکر می کنم.