1403/01/10

جبلی: هر استان می تواند فقط یک داور به کیش اعزام کند/ دوره بازآموزی داوران برگزار می شود

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام گفت: پذیرش و چیدمان داوری مسابقات کشوری در کیش بر اساس معرفی نامه داوران اعزامی است که از استان مربوطه ارائه می دهند.

امید جبلی در گفت وگو با روابط عمومی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در خصوص شرایط حضور داوران در مسابقات قهرمانی کشور کیش اظهار داشت: تصمیم داریم همانند مسابقات بین المللی در چیدمان داوران عمل کنیم. به این صورت که استان را همانند تیم خارجی می بینیم، همان طور که در مسابقات بین المللی هر کشور به همراه تیم خود یک داور اعزام می کند در مسابقات کشوری هم تیم های استانی می توانند یک داور درجه یک یا داور بین المللی را همراه تیم خود اعزام کنند.

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با تاکید به اینکه فدراسیون در انتخاب داوران استان ها ورود نمی کند و این مسوولیت بر عهده رئیس هیات استان است، افزود: تعداد نفرات تیم داوری فدراسیون که شامل داور، منشی و افراد پشت صحنه می شود 10 تا 12 نفر است و پذیرش و چیدمان داوری مسابقات بر اساس معرفی نامه داوران اعزامی است که از استان مربوطه ارائه می دهند.

وی با اشاره به شرایط موجود در جامعه بخاطر ویروس کرونا بیان کرد: تنها یک داور از استان ها پذیرش می شود و ظرفیت بیشتر از آن امکان پذیر نیست. خواهش می کنم داوران بدون معرفی نامه هیات خود در سالن مسابقات حاضر نشوند و روسای هیات های استانی فقط یک داور را برای مسابقات قهرمانی کشور در جزیره کیش معرفی کنند.

جبلی در خصوص تفکیک داوران برای قضاوت در رشته های مختلف تصریح کرد: اصلاً چنین کاری امکان پذیر نیست که داوران فیزیک و پرورش اندام و رشته هایی دیگر، از هم جدا شوند. یک داور باید شش دانگ باشد؛ چون داور رای و نظر خودش را می نویسد باید چشمش کاملاً با بدن ورزشکاران در سایر رشته ها نیز آشنا باشد. یک داور تا زمانی که قضاوت پرورش اندام، بادی کلاسیک و ... را انجام نداده باشد نمی تواند به راحتی فیزیک را داوری کند.

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام  در ادامه افزود: اگر داوران را مختص به یک رشته آموزش دهیم بعد از مدتی دیگر معیارهای آن رشته را نمی داند چون با نگاه کردن نمی تواند تشخیص دهد که چه بدنی در کدام دسته فیزیک، ماسکولار و ... قرار می گیرد. زمانی که یک داور قوانین داوری تمام رشته ها را یاد گرفته باشد می تواند موفق عمل کند. تفکیک داوری از نظر علمی و عملی غیر ممکن است.  

وی در پایان خاطر نشان کرد: حدود یک سال بین مسابقات فاصله افتاده است و تمام داوران به بازآموزی نیاز دارند و به همین علت در هفته پیش رو و قبل از مسابقات کشوری دوره بازآموزی برگزار می کنیم. در این دوره فقط داوران درجه یک و بین المللی که هیات های استانی آنها را برای حضور در مسابقات کشوری معرفی می کنند و داوران انتخابی فدراسیون حضور خواهند داشت.