1403/01/09

10 دلیل برای الزام بانوان به وزنه زدن

طی دهه گذشته محققان دلایل زیاد و کاملا متقاعد کننده ای برای وزنه زدن بانوان و افراد بالای 40 سال یافته اند،اما متاسفانه هنوز تعداد خانم هایی که این توصیه ها را جدی بگیرند، بسیار اندک است.

طی دهه گذشته محققان دلایل زیاد و کاملا متقاعد کننده ای برای وزنه زدن بانوان و افراد بالای 40 سال یافته اند،اما متاسفانه هنوز تعداد خانم هایی که این توصیه ها را جدی بگیرند، بسیار اندک است.

دکتر عبدالمهدی نصیرزاده، مسوول کمیته آموزش فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام با ارائه مقاله ای به سایت فدراسیون به 10 دلیل برای الزام وزنه زدن توسط بانوان اشاره کرده است.

فواید تمرین با وزنه برای بانوان و افراد بالای 40 سال بسیار بیشتر از تمرینات هوازی است، هرچند تمرینات هوازی اهمیت زیادی دارند، اما وزنه منافع بسیاری را به ارمغان می آورد. طی دهه گذشته محققان دلایل کاملا متقاعد کننده ای برای وزنه زدن خانم ها و افراد بالای 40 سال یافته اند، اما متاسفانه هنوز هم تعداد خانم های که توصیه های محققان را جدی می گیرند بسیار اندک است.

اغلب خانم های ورزشکار بیشتر وقتشان را در باشگاه با تمرین های قلبی عروقی سپری می کنند و زمان کمی به وزنه زدن که بدن را به چالش واقعی می کشد، اختصاص می دهند.

لازم نیست که تمرین با وزنه به شیوه های مردانه و با استفاده از وسایل و تجهیزاتی خاص انجام شود. پس گزینه مناسبی را انتخاب نمایید که به جای تکرار برنامه های قدیمی و بدون فشار فزاینده امکان رشد جسم و روحتان را فراهم کند.

1-کاهش چربی: تحقیقات انجام شده نشان داده اگر یک خانم با شرایط فیزیکی معمولی به مدت 2 ماه هفته ای 2 تا 3 جلسه وزنه بزند حدود دو پوند (کمتر از 1 کیلوگرم)عضله اضافه می کند و 3 تا 5 پوند(بین یک و نیم تا دو و کیلو نیم ) چربی از دست می دهد. با افزایش توده عضلانی سوخت و ساز(متابولیسم) بدن درهنگام استراحت افزایش می یابد وهم در طول شبانه روز کالری بیشتری خواهد سوزاند. به طور کلی با افزایش هر یک پوند حدود 450 گرم عضله ،روزانه 35 تا 50 کالری بیشتر سوزانده می شود، نتیجه واقعا چشمگیر خواد بود.

2- افزایش قدرت بدون افزایش حجم: طبق یافته های محققان، زنان بر خلاف مردان از وزنه زدن حجیم نمی شوند، زیرا هورمون های عضله ساز بدنشان 10 تا 30 برابر کمتر از مردان است با این حال بدنشان شکیل خواهد بود.

3- کاهش خطر پوکی استخوان: محققان دریافته اند که شش ماه وزنه زدن می تواند تراکم مواد معدنی ستون مهره ها را تا 13 درصد افزایش دهد و در نتیجه موجب بهبود شکل استخوان ها می شود، این گونه ورزش در کنار مقدار کافی کلسیم روزانه بهترین دفاع خانم ها در برابر پوکی استخوان است. پوکی استخوان یک عارضه استخوانی است که باعث افزایش خطر شکستگی می شود. در اثر این عارضه تراکم مواد معدنی استخوان کاهش می یابد، ساختار میکروسکوپی استخوان تخریب می شود و مقدار و تنوع پروتئین های غیرکلاژنی تغییر می کند.

4- بهبود عملکرد ورزشی: تحقیقات بسیاری نشان داده که تمرین با وزنه عملکرد ورزشی نه تنها ورزشکاران معمولی بلکه ورزشکاران حرفه ای را هم بهبود می بخشد. مثلا با وزنه زدن، گلف بازها می توانند قدرت ضرباتشان را به گونه ای چشمگیر افزایش دهند، دوچرخه سواران می توانند مدت طولانی تری را بدون خستگی رکاب بزنند، ضمن بهبود تکنیک، آسیب دیدگی اسکی بازان کاهش می یابد و ... مشخص شده است که تمرین با وزنه علاوه بر کاهش خطر اسیب دیدگی عملکرد عمومی هر ورزشکاری را افزایش می دهد.

5 – قدرت بدنی بیشتر: افزایش قدرت بدنی موجب کاهش چشمگیر وابستگی به دیگران برای انجام امور روزمره است: بغل کردن کودکان، بلند کردن زنبیل خرید، جابه جا کردن سبد لباس های چرک و به طور کلی کارهای روزانه منزل دیگر طاقت فرسا نخواهد بود. اگر قدرت بدنی تان افزایش یابد احتمال بروز آسیب دیدگی ناشی از فعالیت های بدنی روزمره با ورزش به حداقل خواهد رسید. طبق تحقیقات حتی وزنه زدن ملایم هم می تواند قدرت بدنی خانم ها را 30% تا 50% افزایش دهد. نتیجه دیگر این تحقیقات حاکی از توانایی خانم ها در افزایش قدرت بدنی به همان نسبت آقایان است.

6 –کاهش خطر آسیب کمر درد و آرتریت: تحقیات موید این است که وزنه زدن نه تنها عضلات را تقویت می کند، بلکه سبب تقویت بافت پیوندی و استحکام مفاصل هم می شود و تقویت مفاصل به پیشگیری از آسیب دیدگی کمک می کند. یک تحقیق 13 ساله که اخیرا به پایان رسید نشان داد که تقویت عضلات کمر به میزان 80% باعث کاهش یا تخفیف کمردرد می شود. مطالعات دیگر حاکی از تخفیف آرتریت و تقویت مفاصل در اثر وزنه زدن هستند.

7- کاهش خطر بیماری های قلبی: به گفته متخصصین یکی از بیمارستان های شهر رویا لوک ایالت میشیگان وزنه زدن می تواند به دلایل گوناگون از جمله کاهش کلسترول بد (LDL) افزایش کلسترول خوب (HLD) و کاهش فشار خون و بهبود سلامت دستگاه قلبی –عروقی شود.

8 – کاهش خطر دیابت: وزنه زدن می تواند فرآیند استفاده از قند را در بدن بهبود دهد و بدین ترتیب باعث کاهش خطر دیابت شود، دیابت نوع دوم مشکل روزافزون زنان و مردان شده است. تحقیقات نشان داده چهار ماه وزنه زدن می تواند استفاده بدن از گلوکز را تا 33 درصد افزایش می رسند.

9 – عدم محدودیت سنی: با وزنه زدن حتی خانم های 70 و 80 ساله هم به قدرت بدنی شان افزوده اند. مطالعات علمی نشان داده اند که افزایش قدرت بدنی در هر سنی ممکن است.

10 – بهبود رفتار و رفع افسردگی: نتیجه تحقیقی که در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که تاثیر 10 هفته تمرین با وزنه در کاهش عوارض بالینی افسردگی بسیار بیشتر از شیوه متداول مشاوره درمانی است. طبق مطالعات علمی اغلب زنانی که وزنه می زنند اعتماد به نفس بیشتری دارند. این ویژگی ها که نتیجه وزنه زدن هستند برای مبارزه با افسردگی اهمیت دارند.

در خاتمه اینکه؛ طی چند سال گذشته به دلایلی که در این مقاله مطالعه نمودید باشگاه های بدنسازی ویژه خانم ها محبوبیت پیدا کرده است.

برای مبارزه با فقر حرکتی رو به رشد موجود در عصر ما از فعالیت های ورزشی منظم و هدف دار به عنوان یک عامل موثر و جبران کننده یاد می شود،سلامتی و تندرستی ،توانایی انجام فعالیت های بدنی و نشاط روحی،فرآورده های فعالیت های ورزشی می باشند.